Циљеви предмета |
Циљ предмета је стицање знања из теорије, конструкције, примене и одржавања пумпи, компресора и вентилатора. |
Садржај и структура предмета |
Теоријска настава Увод – радни флуиди. Ваздух – карактеристике, процеси сабијања, примена. Течности – карактеристике, примена. Пумпе – врсте, конструкционе карактеристике, напор, снага, степен искоришћења. Компресори (посебно обрадити вијчане компресоре) – конструкција и елементи, капацитет, снага, број ступњева, одређивање капацитета према радном режиму пнеуматског система (потрошача). Вентилатори – намена, врсте, конструкција, прорачун. Приказ изведених решења пумпи, компресора и вентилатора. Безбедност, ризици и мере заштите при експлоатацији пумпи, компресора и вентилатора. Практична настава Задаци из области пројектовања, избора и експлоатације пумпи, компресора и вентилатора. Лабораторијске вежбе за пумпе, компресоре и вентилаторе. Мултимедијална презентација датих врста опреме. Лабораторијске вежбе за дате врсте опреме у погонским условима. Израда и преглед пројектних радова. |
- Teacher: Ivana Čeković
Циљ предмета: Оспособити студента кроз напредно специјализовано стручно знање у области средстава личне заштите запослених, укључујући вредновање, критичко разумевање и примену знања у области безбедности радника при обављању различитих послова и радних задатака. |
||||
Исход предмета: Студент оспособљен да самостално решава сложене проблеме на иновативан начин који доприноси развоју у области заштите радника при обављању различитих послова и радних задатака, остварујући сложену комуникацију и сарадњу са другима из различитих друштвених група. Примена сложених метода, инструмената и уређаја релевантних за област безбедности и здравља на раду. Контрола рада и вредновање резултата других ради унапређивања постојеће праксе. |
||||
Садржај предмета: Теоријска настава: Дефиниција појма: лична заштитна опрема (ЛЗО) – средства и опрема за личну заштиту на раду. Процена средстава и опреме за личну заштиту на раду. Коришћење средстава и опреме за личну заштиту на раду. Законска регулатива везана за ЛЗО („Закон о безбедности и здрављу на раду”, „Правилник о превентивним мерама за безбедан и здрав рад при коришћењу средстава и опреме за личну заштиту на раду”, „Правилник о личној заштитној опреми” и др.). Опасности и штетности које захтевају коришћење средстава и/или опреме за личну заштиту на раду. Средства и опреме за личну заштиту на раду. Средства и опреме за личну заштиту на раду према пословима који захтевају њихово коришћење. Битни захтеви за здравље и безбедност (Општи захтеви за сву ЛЗО, Додатни захтеви заједнички за више врста или типова ЛЗО, Додатни захтеви специфични за одређене ризике). Техничка документација за ЛЗО (Декларација о усаглашености; Знак усаглашености (1. CЕ знак усаглашености, 2. српски знак усаглашености ). Категорије и врсте ЛЗО. Практична настава: Студије случајева везане за ЛЗО. Припреме за израду самосталног семинарског рада везаног за избор ЛЗО за конкретне пословне системе. |
||||
Литература: 1. Eva F. Gudgin Dickson, „Personal Protective Equipment for Chemical, Biological, and Radiological Hazards: Design, Evaluation, and Selection”, Wiley, 2012. 2. Katarzyna Majchrzycka, „Head, Eye, and Face Personal Protective Equipment: New Trends, Practice and Applications (Occupational Safety, Health, and Ergonomics) – 1st Edition”, CRC Press, Taylor&Francis Group, 2020.[IČ1] 3. „Приручник за примену Правилника о личној заштитној опреми”, Министарство финансија и привреде Републике Србије, Београд, 2012., 4. „Правилник о личној заштитној опреми” (“Сл. Гласник РС”, бр. 23/2022) 5. „Закон о безбедности и здрављу на раду” (“Сл. Гласник РС”, бр. 101/2005, 91/2015 и 113/2017 – др. закон) 6. „Правилник о превентивним мерама за безбедан и здрав рад при коришћењу средстава и опреме за личну заштиту на раду” (“Сл. Гласник РС”, бр. 92/2008 и 101/2018) |
||||
Број часова активне наставе: |
Теоријска настава: 2x15 = 30 (предавања) |
Практична настава: 2x15 = 30 (вежбе) |
||
Методе извођења наставе: Метода усменог излагања, метода разговора, метода писања и писмених радова, метода читања и рада на тексту. |
||||
Оцена знања (максимални број поена 100) |
||||
Предиспитне обавезе |
поена
|
Завршни испит |
Поена |
|
активност у току предавања и практичне наставе |
10 |
писмени испит |
30 |
|
самостални семинарски рад |
40 |
усмени испт |
20 |
- Teacher: Ivana Čeković
Циљ предмета: Указати на значај ефикасног коришћења енергије и енергената; политика ефикасног коришћења енергије; систем енергетског менаџмента; мере политике енергетске ефикасности: коришћење енергије у зградама, код енергетских делатности и крајњих купаца, за енергетске објекте и енергетске услуге; енергетско означавање и захтеви у погледу еко-дизајна; финансирање, подстицајне и друге мере у овој области. |
||||
Исход предмета: Стицање знања у областима ефикасног коришћења енергије и унапређења енергетске ефикасности ради остваривања уштеде енергије, сигурности снабдевања енергијом, смањењу утицаја енергетског сектора на животну средину и климатске промене, одрживог коришћења природних и других ресурса, повећању конкурентности привреде, побољшању услова за економски развој и смањењу енергетског сиромаштва. |
||||
Садржај предмета: Теоријска настава: Врсте примарне енергије. Машине и уређаји за енергетске конверзије. Енергетска ефикасност у ужем и ширем смислу, појам и значај. Индикатори енергетске ефикасности: статистика. Енергетска ефикасност: унапређење српског законодавства и усклађивање са постојећим ЕУ оквиром; eнергетска транзиција Србије ка Европском зеленом договору. Енергетска ефикасност у зградарству. Енергетска ефикасност у индустријској енергетици. Енергетска ефикасност у јавном сектору. Енергетска ефикасност у производњи електричне енергије. Когенерација.
Практична настава: Предвиђа израду рачунских задатка, примера где се могу демонстрирати теоријска знања. Задатак из енергетске ефикасности у зградарству, као и израда самосталног семинарског рада на изабрану тему из области, који се презентује на крају курса. |
||||
Литература: 1. Daniel Martinez, Ben Ebenhack, Travis Wagner, „Energy Efficiency – Concepts and Calculations (1st Edition)”, Elsevier, 2019. 2. Dipak Sarkar, „Thermal Power Plants – Design and Operation (1st Edition)”, Elsevier, 2015. 3. Martin Kaltschmitt, Wolfgang Streicher, Andreas Wiese, „Renewable Energy – Technology, Economics and Environment”, Springer, 2007. 4. https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en |
||||
Број часова активне наставе: 5x15 = 75 |
Теоријска настава: 3x15 = 45 (предавања) |
Практична настава: 2x15 = 30 (вежбе) |
||
Методе извођења наставе: Метода усменог и писменог излагања, метода разговора. |
||||
Оцена знања (максимални број поена 100) |
||||
Предиспитне обавезе |
поена
|
Завршни испит |
Поена |
|
активност у току предавања и практичне наставе |
10 |
писмени испит |
30 |
|
задатак и самостални семинарски рад |
2x20=40 |
усмени испт |
20 |
- Teacher: Ivana Čeković